تحلیل دکتر ابراهیم متقی از دلایل ناکامی امریکا در 3تاکتیک به کار رفته علیه ایران
به گزارش پایگاه خبری راه نو آنلاین، دکتر ایراهیم متقی در روزنامه اعتماد نوشت:تحریم اقتصادی گام نخستین سیاست راهبردی امریکا علیه ایران بود. رویکردی که در ادبیات «ریچارد نفیو» عضو تیم مذاکراتی جوزف بایدن با ایران در قالب «هنر تحریم» معنا پیدا میکرد.
گام ثانویه مربوط به «هیاهوی رسانهای» و فعالسازی شبکهای از رسانههای بینالمللی ازجمله «ایران اینترنشنال» بوده است. در چنین شرایطی زمینه برای ظهور اعتراضات اجتماعی پردامنه در ایران شکل گرفته که آثار مخرب و پرمخاطره برای مشروعیت سیاسی و ساختاری ایران خواهد داشت.
گام سوم از کنش تاکتیکی امریکا و اسراییل برای تحقق هدف خود در راستای تغییر رژیم سیاسی ایران معطوف به عملیات نظامی پردامنه مبتنی بر قابلیتهای کنش شبکهای، نفوذ و عملیات غافلگیرکننده بوده است.
هر یک از اقدامات یاد شده به نتیجه موثری برای اهداف امنیتی و راهبردی امریکا منجر نشد. علت اصلی آن را میتوان در بهکارگیری «سیاست مقاومت» و «کنش نامتقارن» در برابر الگوهای رفتار تهاجمی امریکا و اسراییل دانست.
مقاومت ایران تاثیر خود را در بازتولید سیاست منطقهای امریکا و کشورهای حوزه خلیجفارس به جای گذاشت. آنچه در شرایط موجود زمینه لازم برای حضور و نقشیابی مارکو روبیو، وزیر امور خارجه امریکا برای هماهنگسازی کنش تاکتیکی کشورهای منطقهای با ایران حاصل شده را میتوان ادامه سیاست مقاومت در برابر کنش تهاجمی امریکا و سیاست مبتنی بر دنبالهروی تاکتیکی کشورهای حوزه خلیجفارس دانست.

ارسال دیدگاه