آبِ تهران جیره‌بندی می‌شود؟/ پاییزِ کم‌بارش در پیش است

سخنگوی صنعت آب کشور اعلام کرد که پیش‌بینی مراجع بین‌المللی و سازمان هواشناسی برای پاییز، نشان‌دهنده کم‌بارشی شدید است. او افزود که این وضعیت کشور را ملزم می‌کند برنامه‌ریزی سختگیرانه برای تأمین آب شرب و برنامه‌ریزی واقع‌بینانه برای کشاورزی داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری راه نو آنلاین، عیسی بزرگ‌زاده با بیان اینکه گفتمان‌سازی انسانی‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش برای اصلاح اوضاع آب است، گفت: اگر همراهی مردم، خط طالقان، ۱۴.۵درصد کاهش مصرف و برخی تمهیدات نبود آب پایه مردم آسیب می‌دید.

وی افزود: در سال آبی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ متوسط بارش ۱۵۲ میلیمتر بارش داشتیم که نسبت به پارسال و بلندمدت ۴۰ درصد عقب است، بنابراین کسری جدی است.

»»»بیشتر بخوانید؛

بالاترین نرخ بیکاری برای ثروتمندترین استان ایران! / وزارت نفت کجاست؟

آنچه باید درباره اجرای «طرح کهاب» بدانید/ آلودگی هوا پایان می‌گیرد؟!

سخنگوی صنعت آب کشور ادامه داد: در حال حاضر در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان به لحاظ بارندگی ۵۰ درصد عقب هستیم.

بزرگ‌زاده گفت: امسال ورودی به سدها ۲۴ میلیارد و ۴۶۰ میلیون متر مکعب است پارسال این رقم ۴۲ میلیارد و ۴۶۰ میلیون متر مکعب بود که ۴۲ درصد عقب هستیم.

وی بیان کرد: حجم مخازن امسال ۱۸ میلیارد و ۷۶۰ میلیون متر مکعب است در حالی که پارسال این رقم ۲۴ میلیارد و ۵۹۰ میلیون متر مکعب بوده که ۲۴ درصد عقب است.

بزرگ زاده حجم پرشدگی سدها را ۳۶ درصد اعلام کرد.

وی تصریح کرد: سدهای تهران با احتساب حجم مرده ۲۸۵ میلیون متر مکعب آب دارند، در حالی که این رقم پارسال ۴۸۳ میلیون متر مکعب بوده که ۲۲۷ میلیون متر مکعب نسبت به پارسال و ۳۶۰ میلیون متر مکعب نسبت به بلندمدت کمتر است.

سخنگوی صنعت آب تاکید کرد: باید بحران آبی را جا بیندازیم؛ اگر آب در خانه‌ها هست به این معنا نیست که بحران نداریم، باید از مصارف بکاهیم. سرنوشت آبی همه مردم یکسان است، این درد مشترک جدا جدا درمان نمی‌شود.

وی گفت: هم پیش بینی مراجع بین المللی و هواشناسی کشور در پاییز نشان دهنده کم بارشی سخت است و این ما را ملزم می‌کند برنامه ریزی سختگیرانه برای آب شرب و واقع بینانه برای کشاورزی داشته باشیم.