رئیس کمیته مزد از تصمیم جدید جامعه کارگری در تعیین حداقل دستمزد خبر داد و گفت: در تعیین حداقل دستمزد ۱۴۰۴ تصمیم داریم درصد اعلام نشود و فقط رقم دستمزد شفاف گفته شود.
فردا۲۹بهمن ماه جلسه کمیته مزد برگزار می شود و طبق گفته ی نماینده کارگران قرار است هزینه سبد معیشت برای ورود به بحث و بررسی مزد ۱۴۰۴ کارگران در این جلسه محاسبه شود.
پیشبینیها حاکی از آن است که احتمالا حقوق کارگران به اندازهای بالا رود که دولت در بودجه سال آینده برای افزایش حقوق کارمندان در نظر گرفته است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این همبستگی بین کارگر و کارفرما حلال بسیاری از مشکلات است، گفت: در تلاشیم مزد کارگران در سال آینده بر اساس تورم و سبد معیشت تعیین شود.
جلسه بعدی کمیته مزد ۲۹بهمن ماه است که مقرر شده است شرکای اجتماعی نتیجه بررسی خود را در جلسه بعدی شورا ارائه کنند.
وزیر کار با اشاره به فراخوان دولت برای دیدگاههای مختلف درباره تعیین دستمزد گفته است: این نظرات در جلسات شورایعالی کار مورد بررسی قرار میگیرد تا انشاءالله شیوهای جدید و مؤثر برای تعیین دستمزدها در ایران ارائه شود.
برای احیای قدرت خریدی که دستمزد کارگران در سال ۱۳۹۳ داشته، امروز باید هر کارگر حداقلبگیر و دارای دو فرزند، نزدیک ۴۹ میلیون تومان حقوق بگیرد اما آنچه به چنین کارگری در پایان ماه پرداخت میشود فقط ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان وجه رایج مملکت است!
درحالی که به ماه های پایانی سال نزدیک می شویم، می بینیم برخی از کارگران با اجحاف در پرداخت عیدی مواجه می شوند, یعنی کار کارگری می کنند اما عیدی کارمندی دریافت می کنند.
با نزدیک شدن به ماه های پایانی سال بحث دستمزد داغ است. در حالی که کارفرمایان تلاش دارند افزایش مزد را به صورت محدود نگه دارند، نمایندگان کارگران معتقد هستند که در تهران با حقوق زیر ۳۰میلیون تومان نمیتوان زندگی کرد.
در شرایط اقتصادی کنونی، برخی کارفرمایان به دلیل مشکلات مالی و کاهش درآمدها، اعلام کردهاند که پرداخت بهموقع عیدی با دشواری مواجه است. در حالی که جامعه کارگری نیز به دلیل تورم بالا و افزایش هزینههای زندگی، نیازمند دریافت این مبلغ در زمان مقرر است.