رئیس سازمان بهرهوری انرژی گفت: دولت دو مسیر پیشرو دارد؛ نخست واردات سوخت که مستلزم ارزبری گسترده و کاهش بودجه دارو و کالاهای اساسی است و دوم مدیریت مصرف و افزایش تولید که هماکنون با تلاش شبانهروزی در وزارتخانههای نفت و نیرو برای احیای زیرساختهای آسیبدیده در جریان است.
برق کالایی ارزشمند و پرهزینه است که از مرحله تولید تا انتقال، زنجیرهای گسترده از خدمات را در برمیگیرد، بنابراین این انتظار وجود دارد که در شرایط کنونی کشور، مدیریت مصرف، صنعت برق را در عبور از پیک تابستان یاری کند و بتوانیم تابستانی بدون خاموشی را پشت سر بگذاریم.
شاید زمانی که درباره کاهش مصرف آب و استفاده بهینه از آن حرف میزنیم، تنها به این نکته توجه کنیم که باید شیر آب را کمتر باز کنیم تا آب کمتری به هدر رود، اما باید بدانیم که میتوانیم بهطور غیرمستقیم هم در مصرف آب صرفهجویی کنیم، اما چگونه؟
بارش برف کمتر از حد متوسط در کوههای آلپ میتواند تولید برق آبی در اتریش و ایتالیا را محدود کند و تقاضا برای تولید برق با استفاده از گاز را افزایش دهد.
اصلاح تعرفه ها و تغییر اقلیم یکی از اقدامات مثمرثمری بود که از مهر ماه امسال آغاز شد و به نظر می رسد که تاثیر به سزایی در مصرف بهینه گاز داشته باشد.
بارش برف و افت دما در بیشتر استانها مصرف گاز خانگی و تجاری را به بالاترین سطح تاریخی رساند.
ایران با وجود ذخایر عظیم گاز طبیعی، هر ساله در ماههای دی و بهمن با اوج مصرف گاز در بخش خانگی مواجه میشود. این وضعیت فشار زیادی بر تولید گاز وارد کرده و تهدیدی برای امنیت انرژی است.
از جمله راهکارهای کوتاهمدت و بلندمدتی که برای رفع ناترازی بنزین در کشور مطرح میشود، افزایش سرمایهگذاری در پالایشگاهها، ایجاد تغییر در کارتهای سوخت و واردات بنزین است.
مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری و صنایع جزء در روز ۲۵ دی به ۶۱۵ میلیون مترمکعب رسید که این مقدار مصرف ۷۱ درصد از کل گاز تحویلی به شبکه کشور را به خود اختصاص داد.
رئیس جمهور با بیان اینکه بخش زیادی از مشکلات مربوط به ناترازی انرژی درکشور بخاطر مصرف بالا و بدمصرفی است، گفت: این مشکل با صرفه جویی و مصرف بهینه حل می شود و با ۱۰ درصد صرفه جویی می توانیم روزانه ۸۰۰ هزار بشکه ذخیره کنیم.