وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اقداماتی در سازمان اداری استخدامی کشور برای افزایش حقوق کارگران و به خصوص کارمندان خبر داد و اعلام کرد که جزئیات این خبر خوش بهزودی اعلام میشود.
پرداخت حقوق بازنشستگان از ۲۹ اردیبهشت آغاز میشود و تا پایان ماه ادامه دارد.
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: مرحله اول همسان سازی حقوق بازنشستگان و فرهنگیان با اختصاص ۷۵۰ هزار میلیارد ریال اجرا میشود.
درحالی برای سال جاری افزایش تعرفه های پزشکی بیش از ۴۶درصد افزایش یافته است که دستمزد کارگران۴۵درصد افزایش یافته که کمتر کارگری برای هزینه های درمانی خود اقدام می کند. اکثر کارگران با این شرایط به سمت خوددرمانی پیش رفته اند.
امسال باید دور دوم متناسبسازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی (۳۰ درصد) اجرا شود؛ بنابراین با احتساب ۴۰ درصد سال گذشته که بایستی مشمول افزایش حقوق سالیانه شود و ۳۰ درصدِ امسال، بایستی بازنشستگان مشمول ۷۰ درصد از متناسبسازی ۹۰ درصدی برنامه هفتم شوند.
جزئیات پرداخت وام ضروری ۵۰ میلیونی به بازنشستگان اعلام شد.
حقوق سایر سطوح با افزایش ۳۲ درصدی همراه شده و حقوق حداقلی بگیرها ۴۵ درصد افزایش پیدا کرده است.
در حالی که دولت افزایش سن و سابقه بازنشستگی را از ابتدای فروردین ۱۴۰۴ رسماً به صندوقهای بازنشستگی و دستگاههای اجرایی ابلاغ کرده و این موضوع بهعنوان بخشی از برنامه هفتم توسعه مطرح شده است، اکنون مخالفتهایی در سطح مجلس و تشکلهای کارگری نسبت به این تصمیم شکل گرفته است.
سخنگوی دولت گفت: خبر خوب اینکه با توجه به اینکه تعداد زیادی از کارگران، موقعی که بیمهشان قطع میشد، بیمه درمانیشان هم قطع میشد با کار خوبی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام داده مقرر شد تا ۷۵ روز بعد از قطع بیمه، بیمه درمانی ادامه داشته باشد. این خبر بسیار مهمی برای کارگران است.
با وجود تصویب دستورالعمل «فوقالعاده خاص» در شورای حقوق و دستمزد، معاون سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام کرد این مصوبه هنوز نهایی نشده و اجرای آن منوط به تصویب هیأت وزیران است.