هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، امروز طرح خروج جمهوری اسلامی ایران از معاهده منع گسترش سلاحهای هستهای (NPT) را بررسی خواهد کرد.
در سال 2015، توافق هستهای ایران (برجام) میان ایران و گروه 1+5 (آلمان و پنج کشور دائمی شورای امنیت) به امضا رسید. این توافق امیدها را برای کاهش تنشها و حلوفصل مسائل هستهای ایران به وجود آورد. طبق این قرارداد، ایران به برخی محدودیتها در برنامه هستهای خود متعهد شد و در عوض، تحریمهای اقتصادی علیه این کشور کاهش یافت.
واعظی گفت: با توجه به وضعیت موجود و از همه مهمتر نقش خنثی آژانس در جریان حمله رژیم گردن کش صهیونیستی و دولت آمریکا به مراکز صلح آمیز هستهای ایران که با هیچ واکنشی از سوی آن ها روبهرو نشد و با سکوت جانب دارانه مشروعیت این نهاد به جد زیر سوال رفت، باید عضویت ما در چنین نهاد غیر موثری بررسی جدی شود.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: اگر قرار به خروج از NPT باشد مجلس شورای اسلامی با هماهنگی همه ارکان نظام از جمله شورای عالی امنیت ملی قانون وضع خواهد کرد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به احتمال خروج از NPT در صورت فعال سازی مکانیسم ماشه، گفت: خروج از انپیتی و یا بستن تنگه هرمز باید با کارشناسی بیشتری انجام شود و کل نظام در این خصوص تصمیم خواهد گرفت.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، با اشاره به بیاعتباری سازوکار موسوم به «مکانیزم ماشه» تأکید کرد در صورت اقدام کشورهای اروپایی به فعالسازی این ابزار، ایران گزینه خروج از پیمان منع گسترش سلاحهای هستهای (NPT) را بهصورت جدی در دستور کار خواهد داشت.
نماینده کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی هشدار داد در صورت فعالسازی اسنپبک، مجلس بررسی خروج از NPT را در دستور کار قرار خواهد داد.
در شرایطی که مذاکرات ایران با سه کشور اروپایی در مورد فعالسازی ماشه به پیچ سخت رسیده است و مذاکرات ایران با آمریکا نیز در سایه ابهام قرار دارد و همزمان نیز تهدیدات در مورد برنامه و فعالیت هستهای ایران با هدف امنیتیسازی ایران ادامه دارد در این وضعیت و در شرایط نه صلح و نه جنگ، محمدجواد ظریف و محسن بهاروند متنی پیشنهادی به نام طرح مناره یا «فانوس دریایی» در روزنامه گاردین منتشر کردهاند.
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر مکانیسم ماشه علیه ایران فعال شود، مجلس طرح خروج ایران از NPT را تصویب میکند.
پس از تجاوز اخیر به میهن، طبیعی بود و هست که تصمیماتی از طرف ساختار سیاسی و نهادهای زیرمجموعه این ساختار گرفته شود. اولین آنها توافق درباره آتشبس بود که ماهیت آن تا حد زیادی متفاوت از شعارهای تندروها بود و مورد استقبال مردم هم قرار گرفت