بسته شدن تنگه هرمز در پی جنگ ایران، بازارهای انرژی را به لرزه درآورده و دولتها را به بازنگری فوری در وابستگی به سوختهای فسیلی واداشته است.
کامبیز نوروزی، حقوقدان و کارشناس رسانه معتقد است در وضعیتی که با قطع اینترنت، منابع خبری به صداوسیما و خبرگزاریها و روزنامههای داخلی محدود شده است، ظاهرا انتخاب تلویزیون بیشتر نشان دادن تصویر حکومت است. او اشاره میکند این در حالی است که تمامی جنگها، جنگ علیه سرزمینها هستند و نه حکومتها، جنگ آمریکا و اسرائیل نیز جنگ علیه ایران است، نه جمهوری اسلامی.
بازار ساختوساز مسکن در تهران در رکود عمیق فرو رفته است؛ پروژهها متوقف شده، قیمت مصالح پایه از سیمان تا سطل گالوانیزه به شکل بیسابقهای افزایش یافته و توزیعکنندگان برای حفظ چرخه کاری، کالا را با سود ناچیز عرضه میکنند. همزمان، حملونقل مصالح در بحران است و بسیاری از فعالان صنفی مجبور به تعدیل نیرو و تعطیلی واحدهای خود شدهاند.
در دنیای نبردهای هوایی مدرن، همه جنگندهها توان حمل یکسان سلاحها را ندارند.
بسیاری از رهبرانی که جنگ را با تصور پیروزی سریع آغاز میکنند، دشمن خود را دستکم میگیرند. بعضی ارتشها بیش از حد به توانایی خود برای شکست سریع دشمن اعتماد دارند. برخی دیگر نیز دشمنان خود را تحقیر میکنند و توانایی آنها برای سازگاری با شرایط جدید را نادیده میگیرند.
شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۵ را ۶۰ درصد افزایش داد و با این افزایش پایه حقوق کارگران ۴ میلیون تومان بیشتر شد.
پیش از پایان جنگ امریکا و اسرائیل با ایران، یکی از مهمترین و مناقشهبرانگیزترین پرسشها درباره آینده ایران، به هدف نهایی واشنگتن در این درگیری بازمیگردد. آیا آمریکا صرفاً به دنبال تضعیف تواناییهای نظامی و هستهای ایران بود، یا هدفی فراتر، یعنی تغییر خود حکومت را نیز دنبال میکند؟اعراب چه سیاستی در برابر تغییر رژیم در ایران دارند؟
با تشدید بیسابقه درگیریها میان ایران و ائتلاف آمریکا-اسرائیل، یکی از کلیدیترین پرسشها درباره چشمانداز این بحران، موضع واشنگتن در قبال آتشبس بود. کاخ سفید تحت رهبری ترامپ نه تنها به دنبال آتشبس فوری نیست، بلکه شرط پایان جنگ را «تسلیم بیقیدوشرط» ایران اعلام کرده و هرگونه مذاکره را پیش از آن بیفایده یا «دیر» میداند.
در این گزارش به این موضوع میپردازیم که در شرایط قطع اینترنت بینالملل چگونه میتوان به وبسایتهای ضروری دسترسی پیدا کرد و به نتیجه دلخواه در جستوجو رسید.
به باور یک کارشناس انرژی، افزایش قیمت نفت و احتمال عبور آن از مرز ۱۰۰ دلار برای اقتصادهای اروپایی یک زنگ خطر جدی محسوب میشود، چراکه این اقتصادها توان تابآوری طولانیمدت در برابر چنین سطح قیمتی را ندارند.