میلاد نوری، برنامهنویس و کارشناس فناوری، ازجمله کسانی که همواره بر «دسترسی به اینترنت آزاد بهعنوان حق همه شهروندان» تاکید داشته است، در نگاهی اولیه به تبعات تداوم قطع اخیر عموم امکانات ارتباطی و رسانهای به «سیر صعودی استفاده از استارلینک علیرغم جرمانگاری آن و از دست رفتن حاکمیت کشور بر اینترنت، همچنین حذف محتوای فارسی از موتورهای جستوجوی بینالمللی» اشاره میکند.
سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص وضعیت درمان مجروحان اعتراضات گفت: بر اساس اطلاعات تا روز ۱۷ اعتراضات، بخش اعظمی از مجروحان ترخیص شدهاند و تعدادی از آنها برای جراحیهای ثانویه در بیمارستانهای سراسر کشور همچنان بستری هستند.
رئیس قوه قضاییه بار دیگر با تروریستها و حامیان آنها اتمام حجت کرد و گفت: اغتشاشگرانی که مستقیم یا غیرمستقیم به بیگانه متصل بوده و به مردم و رهگذران حمله کردند و دختربچه ۳ ساله را نیز در نهایت بی رحمی به شهادت رساندند، مطمئن باشند که بهزودی به سزای عملشان خواهند رسید و کوچکترین ارفاق و اغماضی در قبال هیچکدام از عوامل این جنایات(مسببین اصلی تا مباشرین میدانی)، در کار نخواهد بود.
وزیر خارجه کشورمان گفت: تعداد زیادی از کسانی که در این اتفاقات کشته شدند از پشت سر تیر خورده بودند و عوامل تروریستی داعشوار خشونت کردند و سر تعدادی از عوامل پلیس را بریده و افراد را زنده زنده آتش زدند و اماکن دولتی مقر پلیس و خانههای مردم را آتش زدند و مغازهداران را تهدید به بستن مغازه میکردند وگرنه مغازه را آتش میزدند.
عضو کمیسیون آموزش درباره افراد کمتر از ۱۸ سال که در اعتراضات اخیر بازداشت شدهاند، گفت: این افراد به دلیل اینکه جوان هستند و احساسی شدند، دست به اقداماتی زدهاند اما اینطور که برداشت میشود ظاهرا نظر حاکمیت این است که از خانوادههای اینها تعهد بگیرند و فرزندانشان را به اینها تحویل دهند؛ چراکه اینها نقش اساسی نداشتند به جهت اینکه جوان هستند احساسی یا ترغیب شدند و احتمالا مشکل اینها حل میشود و برمیگردند.
قادر باستانی با انتقاد از شرایط محدودی که برای رسانههای کشور ایجاد شده تأکید کرد: هر خبرگزاری، روزنامه یا پایگاه خبری و… میتواند منبع اطلاعرسانی به طیفی از مخاطبان باشد تا رسانههای بیگانه متکلم وحده نشوند.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیانیهای اعلام کرد: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم صدا با میلیونها مردم عزیز ایران، از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه برای حضور در راهپیمایی اعلام انزجار از رفتار وحشیانه دشمن و عوامل آن که دوشنبه ۲۲ دی ماه در سراسر کشور بر پا میشود، دعوت به حضور پرشور میکند.»
مجید رضائیان، استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورنالیسم معتقد است اعتراض در پیوند با عنصری به نام گفتوگو و ابراز مواضع است که جلوه پیدا میکند اما به جای این، میتواند با خشم آمیخته شود. چنانچه نوع برخورد صداوسیما و برخی رسانههای دولتی به گونهای است که خشم را به اعتراض میافزاید.
خانه سینما در واکنش به اعتراضات اخیر مردم بیانیهای را منتشر کرد.
علی قمصری نوازنده و آهنگساز به اعتراضات اخیر مردم واکنش نشان داد.