حقوقدانان و کارشناسان رسانه ازجمله کامبیز نوروزی، استادان دانشگاه و پژوهشگران ژورنالیسم مانند مجید رضائیان، اساتید علوم ارتباطات و روزنامهنگاران همچون حسن نمکدوست و اکبر منتجبی و پژوهشگران فناوری و شبکههای اجتماعی مثل مرضیه ادهم و محمد رهبری در گفتوگو با خبرآنلاین مورد تبعات تداوم قطع اینترنت هشدار دادند.
حسن نمکدوست، استاد علوم ارتباطات و روزنامهنگاری، قطع اخیر عموم امکانات ارتباطی و رسانهای را نه صرفا «اقدامی از سر ناچاری به قصد تامین حق امنیت شهروندان» که ابزاری برای «تنبیه عموم جامعه» تلقی میکند. او معتقد است اگر رویکرد حاکمیت، حفظ امنیت ملی است پیش از هر چیز باید نظام ارتباطی تنبیهی، تبعیضگرا و تحقیرآمیز موجود را کنار بگذارد و یک نظام ارتباطی آزادیگرایانه را جایگزین آن کند.