رويكرد مراكز اقامتي ایران در جنگ ۱۲ روزه/ تخفيف ٥٠ تا ٩٠ درصدي هتل داران/ تغییر رویکرد از گردشگر به مهمان
به گزارش پايگاه خبري راه نو آنلاين، نشست هم اندیشی هتلداران با محوريت بررسی نقش هتلها و مراکز اقامتی در ایام جنگ ۱۲ روزه و روایت خدمات حمایتی، ايثارگرانه و جهادی فعالان صنعت هتلداری برگزار شد.
در اين نشست رؤسا و نمایندگان جوامع هتلداران و تشکلهای اقامتی از سراسر کشور، با تأکید بر همگرایی ملی، اقدامات موثر هتلها درارائه خدمات رایگان یا تخفیفدار، اسکان اضطراری، حمایت از گردشگران و حفظ انسجام حرفهای در شرایط بحرانی را گزارش دادند.
سید رضا صالحی امیری، وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ما به عنوان دستگاه مادر موظفیم مطالبات شما را پیگیری و از حق شما دفاع کنیم، گزارشهایی که در خصوص مشکل مطرح شده را به رئیس جمهور ارائه می دهم.
وی با بیان اینکه ما در میانه میز مذاکره و مقاومت نشسته ایم، تصریح کرد: هیچ یک از جلسات دولت متوقف نشده و دستور کمیسیون اقتصادی دولت راجع به قطع برق صنعت بود و خساراتی که دیدند که بحث آن با هتل ها متفاوت است. توجه به خانواده شهدا، ترابری، جز دستورات بعدی دولت بود اما به مشکلات هتل ها هم رسیدگی می شود. کشور چهارچوب هایی را در نظر گرفته و نمی توان پیشگویی کرد، باید مذاکرات شکل بگیرد تا ببینیم چه اقداماتی انجام دهیم. امیدواریم دشمن به خاطر ضربات سختی که خورده سر عقل بیاید و سر میز مذاکره بیاید. رییس جمهور آمریکا هر ساعت یک موضع می گیرد و کسی نمی تواند ثبات رای و نظر را در این شخص ببیند.
وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: یک کمیته تشکیل و گزارش دقیقی از مجموعه اقدامات و چالش های هلتلداران جمع آوری مي شود تا آنها را در کمیته تصمیم برای جبران خسارات جنگ اعلام کنیم.
صالحی امیری با بیان اینکه دولت بر مالیات، بیمه، استمهال باور دارد، ادامه داد: هفته آتی برای اختصاص تسهیلات از صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی به دستگاه هایی که خسارت دیدند تصمیم گرفته می شود.
وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: تجاوز اسرائیل به ایران غیر قابل پیش بینی بود از ۱۳ سال قبل که دانشمندان هسته ای ترور شدند این روند آغاز و ادامه داشت تا به تحولات منطقه ای و داعش در منطقه رسیدیم خصوصا در خاورمیانه و حوادث جریان مقاومت در لبنان، سوریه ، عراق و بعد مجموعه زنجیره اقداماتی که صورت گرفت این جنگ عملا از خیلی وقت آغاز شد تا به شهادت شهید هنیه و شهیدنصرالله رسید و نقطه انفجار آن در ۲۳ خرداد با حمله مستقیم رژیم کودک کش به ایران بود. جنگ بین ایران و ناتو در زمین اسرائیل است. شرایط سخت و پیچیده را پشت سر گذاشتیم. ۱۲ روز آینده سخت تر از ۱۲ روز گذشته است چون در نقطه حساس تصمیم گیری هستیم.
وی افزود: استراتژی دشمن براندازی حکومت بود و ساز و کارها را در نظر گرفته بودند. و به گفته مقامات صهیونیستی آنها عملیات خود را به صورت آزمایشی از ۱۰ سال قبل آغاز کرده بودند.هدف آنها شهادت سران، بعد هدف قراردادن دانشمندان، مراکز نظامی و انتظامی بود تصور می کردند مردم به میدان می آیند و شورش براندازی حکومت در دو هفته صورت می گیرد.
وی تاکید کرد: تقاضا داشتند مذاکره حین جنگ اتفاق افتاد اما ایران نپذیرفت و نهایتا در یک تحلیل بنیادی برای منطقه و بقای رژیم صهیونسیتی رسماً آتش بس را اعلام کردند.توافق شد به صورت موقت آتش بس صورت گرفت و اکنون ما همزمان در دو جبهه میز مذاکره و مقاومت قرار داریم هیچ کس نمی توانند پیش بینی کند چه اتفاقی می افتد.
صالحی امیری ادامه داد: دشمن به بن بست رسیده اما ما باید عاقلانه مراقب باشیم تا در تله دشمن قرار نگیریم. باور کنیم رئیس جمهور آمریکا که طراح عملیات بود رسما آتش بس را اعلام کرده است.
وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: بزرگترین خسارت ما در حوزه گردشگری است تلاش های جدی و سنگین با همکاری رئیس جمهور در این حوزه انجام شد و با کشور مصر برای تبادل گردشگر به نقطه مثبت رسیده بودیم.
صالحی امیری گفت: عراقچی به قاهره سفر کرد و درباره باز شدن مسیر گردشگر صحبت کرد. فضایی فراهم می کردیم تا گردشگر به کشور بیایند. اگر این بحران نبود آغاز شکوفایی برای جامعه هتلداران و تورگردانان بود.
وی تصریح کرد: همه تلاش ما باز کردن راه برای گردشگران خارجی بود.قرار بود دولتمردان مصر به تهران بیایند و توافق کنیم اما امنیت ملی، مسئله کلان کشور است و همه دستگاه ها آسیب دیدند.کسی که در این حوزه برنده است ملت ایران است که شرافت را در تصویری به نام ایران نشان دادند.
صالحی امیری در مورد حفاظت از اشیای تاریخی نیز گفت: اشیای تاریخی به جای امن منتقل شد و برخی از اشیا که امکان جابجایی آنها وجود نداشت با ۶۳ تن کیسه شن و ماسه محصور شد تا مورد اثابت ترکش قرار نگیرد.
در ادامه اين نشست، انوشیروان محسنی بندپی، معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، با اشاره به اینکه از نخستین دقایق آغاز جنگ، وزیر میراثفرهنگی با مدیریتمیدانی در صحنه حاضر بود، گفت: علیرغم لغو بسیاری از برنامههای از پیش تعیینشده گردشگری، شاهد بودیم که رویکرد مراکز اقامتی کشوربهسرعت از تجاری به انسانی تغییر یافت و نگاه از «گردشگر» به «مهمان» تبدیل شد. این بلوغ حرفهای، تحسینبرانگیز است.
او با اشاره به جایگاه ممتاز وزیر میراثفرهنگی در هیئت دولت، گفت: مسائل و پیشنهادات مطرحشده در این جلسه بهصورت دقیق از سوی وزیردستهبندی و برای پیگیری به هیئت دولت و رئیسجمهور منعکس خواهد شد.
جمشید حمزهزاده، رئیس جامعه هتلداران ایران، با ارائه گزارشی تفصیلی از عملکرد مجموعههای اقامتی در ایام جنگ ۱۲ روزه گفت: تخفیفهایی از ۵۰ تا ۹۰ درصد در سراسر کشور اجرا شد و در برخی استانها مانند کیش، همکاریها فوقالعاده بود.
او با تأکید بر حفظ حقوق کارکنان هتلها در شرایط بحرانی افزود: با وجود فشارهای مالی، حقوق و مزایای پرسنل سر موعد پرداخت شد.
ابوطالبی، مدیرعامل گروه هتلهای پارسیان، با اشاره به راهاندازی کمپین «پناه آرامش» در این مجموعه گفت: در این طرح ۵۰ درصد تخفیفبرای عموم مردم در نظر گرفتیم. با وجود آسیب ۷۰ میلیارد تومانی در اثر کاهش رزرو، کنار مردم ماندیم و مأموریت ملی خود را فراموش نکردیم.
حمیدی، رئیس جامعه هتلداران کردستان، گفت: با وجود کنسلی برخی رزروها، چندین هتل استان خدمات رایگان به مسافران ارائه کردند.
همچنین مهرور، رئیس جامعه هتلداران گیلان، با بیان اینکه «در دولت چهاردهم تحولی در گردشگری استان شکل گرفت»، افزود: در جنگ ۱۲روزه، برخی هتلها تا ۱۰۰ درصد تخفیف ارائه کردند.
محمدزاده، رئیس جامعه مهمانپذیران تهران نیز گفت: همراستا با هتلداران، مهمانپذیرها نیز با دستورالعملی یکسان، تخفیفهای گستردهای درسراسر تهران ارائه دادند.
غمخوار، مدیرعامل گروه هتلهای رکسان، گفت: با وجود درگیری برخی استانها با جنگ، سایر مناطق با روحیه بالا و همدلی، زمینه خدماتمطلوب به مردم را فراهم کردند. باید از این فرصت همبستگی برای ترویج سفر و نشاط در تابستان استفاده کرد.
رودبارکی، رئیس جامعه هتلداران مازندران، نیز با اشاره به ازدحام مسافران در روزهای جنگ گفت: هتلها با تمام توان خدمات دادند. تخفیفهای ویژه تا آخرین لحظه ادامه داشت.
علیرضا تابش، مدیرعامل هگتا، پیشنهاد ایجاد صندوق یا تشکل حمایتی برای پشتیبانی از مراکز اقامتی در زمان بحران را ارائه کرد و گفت: بایدروایت درستی از این همدلیها منتشر شود. این روایت، سرمایه اجتماعی ماست.
محمودپور، رئیس جامعه هتلداران قم، با بیان اینکه این استان در کریدور ۱۷ استان کشور قرار دارد، گفت: ۹۰ درصد مهمانان اقامتگاههای ماخارجیاند. با این حال، خدماترسانی ما در جنگ ۱۲ روزه متوقف نشد.
سلطانی، رئیس جامعه واحدهای پذیرایی بینراهی مازندران، با اشاره به برآورد خدمات به ۱۰ میلیون نفر گفت: هیچ کمبودی در مواد غذایی واقلام اولیه گزارش نشد. خدمات بهصورت کامل و شبانهروزی ارائه شد.
فریبا عباسی، مدیرعامل گروه هتلهای ایرانگردی و جهانگردی، از راهاندازی ستاد بحران در همان ساعات اولیه جنگ خبر داد و گفت: با ظرفیت۳۹۰۰ تخت، موفق شدیم با برنامهریزی منسجم، خدمترسانی مستمری داشته باشیم. هیچ اخلالی در روند پذیرش و اسکان مسافران ایجاد نشد.
اسکندری، رئیس جامعه هتلداران زنجان نیز افزود: روایتهای ارائهشده در این نشست نشان میدهد که صنعت هتلداری ایران در بحرانهاهمیشه در کنار مردم ایستاده است.
ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران، با اشاره به شرایط دشوار آژانسداران و هتلداران گفت: برای عبور از اینوضعیت به برنامهریزی دقیق و حمایتی نیاز داریم. امید است با تدبیر دولت، مسیر بازسازی و رونق گردشگری ایران هموار شود.
ارسال دیدگاه