جنجالهای ناتمامِ خانم وزیر/ وقتی عملکرد عجیبوغریب «صادق» صدای همه را درآورده!
به گزارش راه نو آنلاین، قاعدتاً وزارت راه و شهرسازی بهعنوان متولی اداره امور حملونقل زمینی، دریایی و هوایی در کشور و ارتباطات ترابری میان ایران و دیگر کشورهای جهان، همچنین مجری سیاستها در حوزه مسکن و شهرسازی نباید مدام درگیر حاشیه و حرفوحدیث باشد، اما «فرزانه صادق مالواجرد» در این یک سال و اندی فعالیت در این وزارتخانه، نشان داده که اتفاقاً حاشیه میتواند بر متن غلبه کند!
انتصابها و تغییرات عجیبوغریب و پیدرپی، اظهارات جنجالی، سفر میلیاردی به کیش و عدم پاسخدهی به افکار عمومی، انحلالهای یکشبه و تپقهای تمامنشدنی تنها بخشی از حاشیههای فعالیت «صادق» در وزارت راه و شهرسازی است. تا جاییکه بحث استیضاح او چندبار به صحن علنی مجلس کشیده شد و برخی نمایندگان رسماً اعلام کردند که از رأی اعتماد به صادق پشیمانند…
انتصاب پشتِ انتصاب، عزل پشتِ عزل!
شاید نخستینبار توجهها وقتی به صادق جلب شد که انتصابها و عزلهای بحثبرانگیزش را کلید زد؛ او همان روزهای اول سکانداری وزارت راه و شهرسازی ، مسعود بیاتمنش را بهعنوان معاون مسکن و ساختمان منصوب کرد اما پس از حدود سه ماه او را بر کنار و حبیباله طاهرخانی را جایگزین کرد!
تنها وزیر زن کابینه دولت پزشکیان، بهمن 1403 هم در حالی حکم، بهروز رحیمی را بهعنوان معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی صادر و او را جایگزین رضا انجمشعاع کرد که رحیمی طی ۶ ماه قبل از آن، احکام متعددی را از خانم وزیر دریافت کرده بود. او پیش از این حکم معاونت حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت راه و شهرسازی را داشت.
از سویی، سرپرست حوزه وزارتی، سرپرست مرکز امور بینالملل، سرپرست معاونت شهرسازی و معماری، سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی، معاونت امور دریایی سازمان بنادر، مدیرعاملی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید، سرپرست مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی، سرپرست سازمان هواپیمایی، معاونت شهرسازی و معماری، سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن، سرپرست شرکت بازآفرینی شهری، سرپرست معاونت حملونقل، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل، دبیر کمیته ملی اسکان بشر، مدیرکل دفتر طرحریزی شهری، سرپرست شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی فقط در عرض چندماه حتی تا چندین بار تغییر کردند!
این تغییرات پیدرپی در وزارت راه و شهرسازی آن هم در بحبوحه شرایط نامساعد اقتصادی بهویژه در حوزه مسکن، به حدی بودی که صدای بسیاری از چهرهها و حامیان دولت را هم درآورد.
ابقای علیاکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در سمت خود برای سه سال، از دیگر جنجالهای این وزارتخانه بود. اما بهمن 1403 و تنها حدود سه ماه از گذشت حکم دریافتی، ظاهراً استعفا داد. هرچند اعلام کرد که «بنده از مدیرعاملی سازمان بنادر و دریانوردی استفعا ندادهام، بلکه به تصمیم مدیریتی وزیر راه و شهرسازی برای جابهجایی احترام گذاشتم.»
پس از این تغییر، فرزانه صادق در حکمی سعید رسولی، معاون حمل و نقل خود را بهعنوان سرپرست سازمان بنادر و دریانوردی هم منصوب کرد. با این حال، انتقاداتی که به رسولی پس از انفجار بندر شهید رجایی بندرعباس بهدلیل متخصصنبودن، وارد شده بود، بالا گرفت. آنطور که گفته میشود او فارغالتحصیل رشته کشاورزی است و در صدر سازمان بنادر قرار گرفته است.
جنجالِ کیفدستی
این تغییرات به همینجا ختم نشد؛ او مهر 1403 در حالی که به اردبیل سفر کرده بود، به دلیل درخواست بازرسی کیف دستیاش، مدیر فرودگاه این شهر را برکنار کرد و زمینی به تهران بازگشت.
تنها واکنش خانم وزیر هم این بود که « این موضوع پررنگ نیست. ناآگاهی از پروتکلها و تشریفات مربوط به مقامات دولتی موجب سوءتفاهم شد؛ به همین دلیل، تصمیم گرفته شد بازگشت به تهران بهصورت زمینی انجام شود.»
یکی دیگر از اقدامهای حاشیهساز صادق، انحلال کمیسیون عمران و مسکن دولت بود. آنطور که خبرگزاری مهر نوشته بود، این کمیسیون «با هدف رفع موانع ساخت مسکن، تسهیل شرایط برای تولید و تأمین مسکن به ویژه برای اقشار محروم و روستایی، و تنظیم سیاستهای اجرایی در این حوزه ایجاد شده بود» و به پیشنهاد فرزانه صادق و تصویب دولت پزشکیان در اردیبهشت ۱۴۰۴ منحل شد که رسانههای اصولگرا انتقادهای فراوانی به این اقدام داشتند.
ماجرای سفر میلیاردی
موضوع پرحاشیه دیگر، سفر فرزانه صادق به همراه خانوادهاش به جزیره کیش در هفته آخر اسفند 1403 بود که امیرحسین ثابتی، نماینده تهران در مجلس دراینباره افشاگری کرد.
ثابتی در سخنانی در نشست علنی مجلس، بر مبنای سندی که بهطور عمومی هم منتشر کرد، گفت که وزیر راه و شهرسازی دولت چهاردهم همراه ۶ تن از اعضای خانوادهاش در هفته آخر اسفند ۱۴۰۳ به سفر تفریحی کیش رفتهاند و هزینه یک میلیارد تومانی آن از وزارتخانه داده شده است.
ثابتی گفت: «خانم صادق! من فکر میکردم فرد صادقی هستید و به شما رأی اعتماد دادم، اما اشتباه کردم. دستگاههای نظارتی و امنیتی هم باید به این مسئله ورود کنند.»
سندی که او منتشر کرد، نامه رفاهی سازمان هواپیمایی کشوری -زیرمجموعه وزارت راه- مربوط به تسهیلات رفاهی در نظر گرفته شده برای وزیر راه، همسر و پسرش به همراه خواهر و همسر خواهر و دو خواهرزادهاش بود.
جنجال در این رابطه بهویژه در شبکههای اجتماعی علیه خانم وزیر بالا گرفت؛ توضیحات تکذیبی مبهمی هم از سوی مجید اخوان، رئیس مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی وزارت راه و شهرسازی اعلام شد که نتوانست مخاطبان را اقناع کند. او گفت: «وزیر راه و شهرسازی فقط یک روز در این سفر حضور داشته است و البته همه هزینهها از محل منابع شخصی خانوادهها پرداخت شده است که مستندات آن بهصورت کامل موجود بوده و در صورت لزوم، در اختیار افکار عمومی و مراجع ذیصلاح قرار خواهد گرفت.»
البته نهایتاً مسئله «در صورت لزوم» شناخته شد و مستندات اقناعکنندهای در اختیار افکار عمومی قرار نگرفت!
ثابتی هم پس از تکذیب وزارت راه، فاکتور رسمی هزینههای این سفر را منتشر کرد، اما وزارت راه و شهرسازی در سکوتی عمیق فرورفت.
در انتظار استیضاح؟
همه این حواشی و جنجالها در کنار عملکرد صادق در وزارت راه و شهرسازی، سبب شده که موضوع استیضاحش چند ماهی در مجلس در جریان باشد.
طرح استیضاح او نخستین بار اردیبهشت سال جاری با بیش از 40 امضا به جریان افتاد.
آن زمان اعلام شد که محورهای این استیضاح، «انفعال و اهمال در سازمان بنادر، بستن سامانه ثبت نام مسکن و محروم کردن مردم از حقوق قانونی خود، عدم انجام تکالیف قانونی متناسب با قانون جوانی جمعیت، عملکرد بسیار ضعیف وزارتخانه در اجرای قوانین تنظیم کننده بازار مسکن، روزمرگی و وضعیت بغرنج در حوزه حمل و نقل، سردگمی و بیبرنامگی مفرط در عزل و نصبهای مکرر، قانونیشکنیهای مکرر و عدم تسلط فنی و ناآگاهی از وقایع مهم وزارت راه و شهرسازی» است.
این موضوع چندماهی معلق ماند تا مهر امسال که مرتضی محمودی، نماینده تهران در مجلس در گفتوگویی با خبرآنلاین تأکید کرد: «اولویت استیضاح خانم صادق مالواجرد الآن جلوتر از سایر وزرا است.»
صادق اما، درباره کلیدخوردن طرح استیضاحش گفته: «حالاً بخشی از این مطالبات پاسخ داده نشده و یخشی در حال انجام است که این کاملاً طبیعی است. موضوع مهم این است که بتوانیم به مردم بگوییم که ما در تلاشیم تا اتفاقات بهتری بیفتد. در خصوص استیضاح هم باید بگویم که هیچ جلسهای نداشتهام.»

ارسال دیدگاه