یک سال درگیری‌های خونین در خاورمیانه/ هیام عباس و صالح بکری در نقش مبارزان پرشور

درام احساسی و تکان‌دهنده‌ آن‌ماری جاسیر، یک سال درگیری‌های خونین در خاورمیانه را دنبال می‌کند با انبوهی از شخصیت‌ها که در میانه‌ این آشوب گرفتار شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری راه نو آنلاین، فیلم آن‌ماری جاسیر، نویسنده‌ و فیلمساز فلسطینی، درباره‌ قیام ضد استعماری اعراب در اواخر دهه‌ ۱۹۳۰، درست زمانی به بریتانیا می‌رسد که دولت این کشور به‌تازگی استقلال کشور فلسطین را به رسمیت شناخته است.

«فلسطین ۳۶» را می‌توان در کنار آثاری چون «شوشانا» اثر مایکل وینترباتم و «هر آنچه از تو باقی مانده» ساخته‌ شرین دابیس قرار داد؛ درام‌هایی که دوباره مسئله‌ پرتنش و مناقشه‌برانگیز تاریخ استعماری بریتانیا در فلسطین را پیش می‌کشند.

این فیلم اثری صمیمی و از دل‌برآمده است، هرچند ریتمی کند و یکنواخت دارد و گاه به شکلی آموزشی و مستقیم پیام خود را منتقل می‌کند.

در ترکیب بازیگران، چهره‌های سرشناس فلسطینی مانند هیام عباس و صالح بکری حضور دارند که نقش مبارزان پرشور را ایفا می‌کنند

جرمی آیرونز در نقش کمیسر عالی‌رتبه، سر آرتور ووکوپ، ظاهر می‌شود؛ شخصیتی که سنگدلانه با خونسردی و بی‌اعتنایی بر سرزمینی حکومت می‌کند که به دلیل مقاومت مردم یا ناآرامی‌های سیاسی برای استعمارگرانش دردسرساز است.

دیگر استعمارگران، به سبک سنتی، به دو دسته تقسیم می‌شوند: «انگلیسی خوب» با بازی بیلی هاول در نقش یک کارمند دولت آشفته و ناکارآمد که طرفدار اعراب است و «انگلیسی بد» با بازی رابرت آرامایو در نقش کاپیتان اورد وینگیت بی‌رحم، که در این‌جا تجسم تکبر و خشونت استعمارگر است؛ او غیرنظامیان را با خونسردی به گلوله می‌بندد و دستور مجازات جمعی کل روستاها را صادر می‌کند.

جاسیر با خونسردی، دیالوگ‌هایش را با پژواک‌هایی از آینده درهم می‌آمیزد: وینگیت با حرارت، باور خود به آینده‌ای صهیونیستی برای این منطقه را ترویج می‌کند و به فردی شکاک می‌گوید: «شاید بهتر باشد فکر کنی می‌خواهی در کدام سوی تاریخ قرار بگیری.» پیچیدگی دیگری هم هست وقتی کارگری فلسطینی می‌گوید: «آنها دارند ما را از کار بی‌کار و به‌جایمان، یهودیان را استخدام می‌کنند!»

شخصیت‌های بسیاری در این اثر حضور دارند و بار احساسی فیلم با دقت میان همه آنها تقسیم شده است، اگرچه قلب داستان یوسف (کریم داوود عنایا)، پسری روستایی است که در اورشلیم نزد سردبیر میانه‌رو-لیبرال یک روزنامه که به سازش با صهیونیسم هم بی‌رغبت نیست شغلی پیدا می‌کند. یوسف به‌طور خاص سیاسی نیست، اما خشونت بریتانیایی‌ها او را به‌ناچار رادیکال می‌کند.

شخصیت‌های فیلم سرشار از احساسات آتشین یا چون قهرمانان هالیوودی یا رمان‌های کلاسیک نیستند. آنان فریاد نمی‌زنند، اما آن‌قدر واقعی‌اند که باورشان می‌کنی و این فیلم قدرتمندانه آنچه را در مدارس بریتانیا تدریس نمی‌شود، یادآوری می‌کند. (بسیاری از حقایق تاریخی، مثل سرکوب فلسطینی‌ها به دست بریتانیا در دوره قیمومیت، نقش بریتانیا در شکل‌گیری مناقشه فلسطین–اسرائیل و … در مدارس بریتانیا آموزش داده نمی‌شود. در واقع، فیلم با قدرت و احساس، شکاف بزرگ میان آنچه واقعا اتفاق افتاده و آنچه به کودکان بریتانیایی آموزش داده می‌شود را نشان می‌دهد.)

فیلم «فلسطین ۳۶» از ۳۱ اکتبر در سینماهای بریتانیا و ایرلند اکران می‌شود.

مترجم: فرشته کیانی
منبع: گاردین