خودکفایی در زمینه تولید ۷۰ درصد مواد اولیه دارویی

محمدرضا موسوی، عضو هیئت مدیره سندیکای داروهای منابع انسانی، در نشست رونمایی از کتاب «بازاریابی دارویی» ضمن اشاره به توانمندی ملی در زمینه تولید حدود ۷۰ درصد مواد اولیه دارویی کشور، گفت: «ایران در بخش تأمین و تولید مواد اولیه دارویی همانند صنایع نفت و پتروشیمی توانمند است و این پتانسیل را دارد که به […]

محمدرضا موسوی، عضو هیئت مدیره سندیکای داروهای منابع انسانی، در نشست رونمایی از کتاب «بازاریابی دارویی» ضمن اشاره به توانمندی ملی در زمینه تولید حدود ۷۰ درصد مواد اولیه دارویی کشور، گفت: «ایران در بخش تأمین و تولید مواد اولیه دارویی همانند صنایع نفت و پتروشیمی توانمند است و این پتانسیل را دارد که به قطب تولید مواد مؤثره و مواد اولیه دارویی در دنیا بدل گردد و به دنبال آن، اشتغال‌زایی و ارزآوری قابل‌توجهی را برای کشور به همراه داشته باشد.»

به گفته او، از آنجا که تولید مواد اولیه دارویی در خودکفایی صنعت دارویی کشور نقش حائز اهمیتی دارد، شرکت‌های دارویی داخلی در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند که با تولید مواد اولیه دارویی، تا حد بالایی از وابستگی به مواد اولیه خارجی و واردات آن بکاهند.

محمدرضا سعیدی، مترجم کتاب، در حاشیه مراسم گفت: «متأسفانه بازاریابی دارو در ایران به صرفاً به امر تبلیغات با هدف فروش تقلیل پیدا کرده است. بر اساس آمارهای جهانی تا سه سال گذشته، رتبه ایران در حوزه بازاریابی، در میان ۱۳۷ کشور چیزی مابین ۱۲۵ تا ۱۲۷ بوده؛ که جایگاه بسیار پایینی است.»

او اضافه کرد: «صنعت دارویی ایران به تناسبی که در حوزه سخت‌افزاری رشد کرده، از حیث نرم‌افزاری آنچنان رشد قابل‌توجهی نداشته است. یکی از مواردی که در حوزه بازاریابی اهمیت دارد و ما نیز برای دستیابی به آن در تلاشیم، «تولید ادبیات» است. ما با ترجمه کتاب مذکور سعی کردیم که این ادبیات را به محیط مارکتینگ صنعت دارویی کشور تزریق کنیم و نیازهای مطرح در این زمینه را پوشش دهیم.»

هدی فرجی، مترجم کتاب، در خلل این نشست عنوان کرد: «این کتاب صرفاً یک کتاب علمی نیست؛ بلکه تئوری‌های مطرح در هر مبحث، با یک‌سری مثال زنده از بازار دارویی جهان عنوان می‌شود و همین مسئله، درک محتوای موردمطالعه را برای مخاطب آسان و در خاطر او ماندگار می‌کند. سؤالاتی نیز در پایان هر فصل وجود دارد که ذهن خواننده را به چالش می‌کشد.»

از سرفصل‌های مهم این کتاب می‌توان به: بازاریابی دارویی و محیط صنعت دارو، صنعت داروسازی و قیمت‌گذاری، فعالیت‌ها و اقدامات بازاریابی صنعت دارو، تبلیغات مستقیم به مشتری برای داروهای نسخه‌ای، رسانه اجتماعی و بازاریابی دارویی و … اشاره کرد.